woensdag 5 oktober 2011

Lepelaarplas te Almere

IMG_3780-bewerkt.jpg

Afgelopen zaterdag was het weer tijd voor een dag flink fotograferen. Voor de tweede keer in redelijk korte tijd wilde ik mijn geluk beproeven bij de Oostvaardersplassen, en eerst de lepelaarplas te bezoeken.

Aangezien we om half 9 bij de lepelaarplas hadden afgesproken, moest ik erg vroeg op: half 7. Van te voren zag ik er een beetje tegenop; maar aangezien het altijd nog 75 minuten later is als door de weeks, viel het toch nog mee.

De rit naar Almere verliep erg voorspoedig, en was op sommige moment ook best genieten vanwege de mist bij zonsondergang.

Na aankomst bij de vogelkijkhut bij de Lepelaarplas bleken we niet de eerste te zijn.

Ik had mijn hoop vooral gezet op het fotograferen van de ijsvogel; welke hier veelvuldig gezien zou worden. Helaas moest ik daar wel wat geduld voor hebben.

Het duurde toch nog even voor de ijsvogel zich liet zien. In die tijd heb ik mij ook kunnen vermaken met het fotograferen van allerhande andere vogels; zoals eendensoorten, futen en een zilverreiger. Deze zilverreiger kwam vlak voor de hut langsvliegen. Ik zag hem al van ver aankomen, dus had alle tijd om de camera in te stellen etc. dit leverde onder andere deze foto op:

Flying in the sun

Helaas is de kop niet echt superscherp, maar ik vond de vleugels toch best mooi en heb daarom toch voor deze foto gekozen. Ook de reflectielijnen op de vleugels vind ik erg mooi om te zien.

Daarnaast kwam ik onder andere ook thuis met deze foto van een slobeend, die op redelijk nabije afstand van de hut zijn vleugels ging flapperen. Erg leuk om te zien, en gelukkig had ik het in de gaten zodat ik er gebruik van kon maken.

Slobeend / Norhtern Shoveler

Eigenlijk een beetje jammer dat de vogel precies in water zat waar donkere reflecties van de bomen aanwezig waren. Hierdoor valt de vogel niet zo heel mooi los van de achtergrond doordat de vogel zelf ook vrij veel donkere kleuren heeft. Toch vond ik het moment erg gaaf.

Tussendoor was de ijsvogel al wel voorbij komen schieten, en uiteindelijk ging hij precies op het goede takje voor de hut even zitten; zodat ik er een aantal foto's van kon maken. Dit vond ik persoonlijk de mooiste foto:

Flamboyancy...

Ik vond het altijd al mooie vogels, maar nu ik ze zelf in het echt gezien heb vind ik ze eigenlijk nog mooier :-)

Zo tegen een uurtje of 13:00 in de middag besloten we nog even naar de vogelhut de Poelruiter te gaan bij de oostvaardersplassen. Hier ook nog een aantal mooie foto's gemaakt, waaronder van een ringslang. Zie de foto helemaal aan het begin van deze blog.

5 opmerkingen:

Ghita Carpediem zei

Ik vind alle foto's hier top.
Gaaf die ringslang, die heb je echt mooi, je ziet zijn tongetje zelfs.
groetjes Ghita

Robert Wagter zei

Wordt hoog tijd dat Blogger die bug eens repareert; kon al weer naar Mozilla omdat de tekst van de reactie weer eens verdween in Internet Explorer! Gebeurt trouwens niet op sites waar de antispam functie niet aan staat.

Hi Marcel,

Erg mooi werk; fantastisch die zilverreiger en ook de slobeend is fraai. De ijsvogel wel mooi maar de eerste twee vind ik fraaier. En een ringslang, wist niet eens dat die daar voorkwamen.

Groeten,
Robert

Marcel Tuit zei

dank voor de reacties.

Robert, ik ga het eens proberen door de spamfunctie uit te zetten :)

Joop Zand zei

Dag Marcel

Gave opnames hoor, het ijsvogeltje staat er ook heel mooi op, heb deze zelf helaas nog niet eerder kunnen fotograferen.

Groetjes en een fijn weekend gewenst,
Joop

Mirjam zei

Hallo,

Ik wil heel graag een ijsvogel op de foto zetten. Kun je me misschien vertellen waar ik de hut waar jij de ijsvogel hebt gefotografeerd in de lepelaarsplassen kan vinden?

Groeten Mirjam