woensdag 21 september 2011

Vluchtfoto's

Vogelfotografie vind ik een best wel moeilijke tak van sport van het fotograferen, omdat vogels erg onvoorspelbaar zijn. Zit een vogel net even rustig op een paaltje en heb je eindelijk de juiste instelling te pakken, dan kan het zomaar zijn dat de vogel reeds weer gevlogen is.

Een in mijn ogen nog moeilijker tak van sport is het fotograferen van vliegende vogels. Daarom ben ik altijd extra blij als ik er eentje heb weten te maken die scherp is.

Een paar weken terug had ik toevallig in Scheveningen weer eens een vliegende meeuw voor de lens die er goed op stond. Voor mij aanleiding om eens een blogje te maken over vliegende vogels. In het verleden heb ik al diverse vliegende vogels geplaatst.

Op de plekken waar ik veel fotografeer, kom je erg veel ganzen en/of meeuwen tegen. Daarom heb ik daar best leuke foto's van:

Goose airlines flight GA-101: Destination Unknown

Zilvermeeuw / Herring gull / Larus argentatus

Soms zijn de omstandigheden niet ideaal, bijvoorbeeld als de zon van voren schijnt. dan maak ik er toch gewoon een silhouetje van?

Filled with gold...

Soms gebeurt het dat vogels even stil blijven hangen in de lucht, om een lekker hapje op de grond of in het water te observeren. Dit levert ook wel leuke mogelijkheden op:

Western Marsh Harrier?

Visdief / Common Tern / Sterna hirundo / Fluss-Seeschwalbe (1/2)

Wat ik na het maken van vele honderden mislukte vluchtfoto's vooral kan zeggen: zorg dat je de kop scherp in beeld houdt en dat je sluitertijd erg snel is. Het liefste boven de 1/1000ste seconde... dan zou het op zich moeten lukken.

5 opmerkingen:

Aranka Janné - Photographer zei

Mooie serie! Niet iets wat iedereen zo ineens kan en vraagt zeker wat ervaring. Jammer dat net bij foto drie een stukje van de vleugel mist. Foto 4 is toch mijn favotiet, hierbij had ik alleen gekozen voor een lichte 'panorama'. Ik denk dat dit meer de vlieg richting versterkt en de foto ten goede komt. Groetjes, aranka

Robert Wagter zei

Hoi Marcel,

Prima opnames laat je hier zien. Alleen de derde, van de meeuuw, vind ik wat minder, met name omdat de vleugel wordt afgesneden; de rest vind ik echter erg fraai. Ben jaloers op je roofvogel (kiekendief of buizerd?) en je visdiefje!

Mag zelf ook graag vluchtfoto's maken en doe dat dan ook regelmatig, met wisselend succes.

Groeten,
Robert

Marcel Tuit zei

@Robert: De roofvogel is een bruine kiekendief heb ik mij laten vertellen. Ik kan je vertellen dat ik best blij was met dit shot. Ik vind roofvogels toch wel erg gaaf om op de plaat te hebben.

@Aranka: dank voor je suggestie met betrekking tot foto 4. zo had ik het nog niet bekeken, ik zal het eens gaan proberen.

Aranka Janné - Photographer zei

Hoi Marcel, dank voor je eerlijke reacties. De ruis heb je helemaal gelijk in, dit stoorde mij ook enorm. Toch is de foto gemaakt met ISO 400, de verklaring voor de hoeveelheid ruis komt door de regen. Als je goed de foto bekijkt zie je allemaal streepjes. Ik heb geprobeerd met noise reduction om het te minderen, maar hierdoor werden alle regen spatjes ook weer onscherp wat een raar effect gaf. Daarna heb ik geprobeerd om heel de regen eruit te krijgen, maar dan werd de achtergrond zo onscherp dat het niet natuurlijk leek. Eigenlijk weet ik dus niet een goede manier om dit op te lossen. Het Alblasserbos is zeker een aanrader (vooral voor de oranjetipjes). Naast het bezoekerscentrum (soort van) zit rechts een pad, als je deze volgt komt er aan de rechterkant na 100m een soort van moes tuintje. Ideaal voor macro's van libellen,vlinders enz.. hierin zit ook de kikkerpoel (waar mijn foto's zijn gemaakt). Voor de oranjetipjes moet je begin april zijn (heel vroeg in de ochtend voordat ze zijn opgewarmd, insecten kunnen dan nog niet weg vliegen door de douw op hun vleugels). De blauwe hiekikkers zijn hier ook te zien van 24 tot 30 april ongeveer. Helaas heb ik dit zelf allemaal nog niet gezien, omdat ik toen net begon met fotograferen. Rond begin november schieten de paddestoelen hier uit de grond en dan kun je ook zeker een hele dag bezig zijn. Zelf bezoek ik ook vaak de kampina (bij Tilburg), zeker een aanrader voor paddestoelen fotografie! Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Groetjes, aranka

Ghita Carpediem zei

Prachtige serie, ik heb zelf al regelmatig pogingen gewaagd om vogels in de vlucht er scherp op te krijgen, is me nog niet gelukt.
Ik vind deze hele serie goed, jammer van het vleugel topje van de meeuw op foto 3.
groetjes Ghita