vrijdag 26 augustus 2011

Dagje vogels fotograferen in Zeeland

Aangezien ik het erg leuk vind om allerhande stelt- en strandlopertjes te fotograferen, besloot ik afgelopen zaterdag eens naar zeeland te gaan. In eerste instantie had ik een een vogelkijkhut in de buurt van Wissenkerke in gedachte. Mocht dit niks zijn, dan zou ik doorrijden naar de Brouwersdam of eventueel naar Kwade Hoek.

Zoals gezegd, eerst zou ik naar de vogelkijkhut bij Wissekerke gaan. Het was al bij al nog een flinke rit. Volgens google maps zou ik er een uur en een kwartier over rijden, maar door openstaande bruggen/vakantieverkeer/ongelukken/stoplichten en eendjes op de weg werden dat toch al gauw 2 uur.

Eenmaal in de straat van waar de hut gesitueerd zou zijn aangekomen, slaagde ik er uiteraard wel in om weer precies de verkeerde kant op te lopen. Ik wist dat de hut aan een meertje lag, dus ik begon gewoon langs het water te lopen. En je raadt het al: op een gegeven moment zie ik aan de overkant van het meertje de hut liggen. Gelukkig was het geen al te grote afstand om er alsnog te komen.

Eenmaal aangekomen in de hut viel me al op dat hij een beetje in de grond lag. Dit was al anders in vergelijking met bijvoorbeeld de hut bij Kinderdijk, waar je echt een flink stuk boven het water zit. Ook zaten er redelijk lage luikjes. Ideaal voor foto's naar mijn mening, aangezien je een redelijk lang standpunt kan hanteren. Dit is onder andere goed te zien aan de foto van de Oeverloper hierboven.

Al met al heb ik een uurtje of 2 in de hut doorgebracht, en er ERG veel foto's gemaakt. Dit omdat er erg leuke vogelsoorten op hele nabije afstand van de hut aan het fourageren waren. En hoe dichterbij hoe beter denk ik maar, want dan hoef ik achteraf minder te croppen :)

Maar goed, tijd voor de foto's. Toen ik aankwam zaten er eigenlijk niet eens zo heel veel vogels op zo'n gunstige afstand dat ze in mijn zoeker nog groter waren dan een focuspunt. Gelukkig wel een tweetal zwarte ruiters, welke ook de hele tijd bleven fourageren. Dit leverde best leuke foto's op naar mijn mening, waaronder deze:

Zwarte ruiter / Spotted redshank / Dunkler Wasserläufer / Tringa erythropus

Na verloop van tijd kwamen er wat meer vogeltjes voorbij wandelen, waaronder de reeds hierboven geplaatste overloper; en ook een aantal kleine plevieren. De kleine plevieren zaten zelfs zo dichtbij, dat ik ze in eerste instantie niet goed kon fotograferen door het onderste luikje omdat er allemaal gras voorzat. Nou ja, gelukkig gingen ze ook weer wat naar achteren. Dit leverde deze foto op, welke ik best aardig vind:

Look who's talking...

Daarnaast ook nog een krombekstrandloper zien lopen, dit vond ik toch wel de mooiste vogel die ik daar gefotografeerd heb, vanwege zijn mooie kleuren:

Catching fish 'n chips...

Al met al iets van 2 uur in deze hut doorgebracht, en daarna ben ik toch nog even naar de Brouwersdam geweest. Hier was het heel erg druk met recreanten; waardoor ik niet veel hoop had op veel goede foto's. Ben hier dus ook niet zo heel lang gebleven en uiteindelijk weer op huis aangegaan.

Al met al, de vogelhut bij Wissenkerke ga ik zeker nog eens bezoeken. Wellicht dan op een moment dat het licht wat minder hard is.

Mochten jullie nog meer vogelhutten weten waar het goed fotograferen is, dan hoor ik het natuurlijk graag :)

Ondanks dat het nog maar vrijdag is, wil ik iedereen toch alvast fijn weekend wensen!

1 opmerking:

Robert Wagter zei

Prachtige foto's Marcel! Vooral de eerste en natuurlijk de laatste.

Ik heb tijdens m'n vakantie me ongans gezocht in Zeeland naar de vogelkijkhutten op Walcheren (Keileem of zoiets). Een uur rondgereden en toen maar onverrichterzake teruggekeerd; misschien toch maar eens aan de Tom Tom.

Wissenkerke, onthouden dus.

Groeten,
Robert