donderdag 18 augustus 2011

Landschappen van Death Valley

Death Valley: Zabriskie point, a photo by Marcel Tuit on Flickr.

Tijdens onze trip door het zuidwesten van de Verenigde staten, hebben we onder andere het Death Valley national park bezocht.

Aangezien ik het park dankzij zijn bizarre landschappen een hoogtepunt van de reis vond, en fotografisch ook erg goed mijn gang kon gaan, wil ik in deze blogpost eens wat aandacht aan dit park besteden met een drietal van de mooiste foto's die ik hier gemaakt heb.

De eerste foto, welke je hierboven ziet, is genomen bij het uitkijkpunt Zabriskie point. De rotsen die je hier ziet hebben afhankelijk van de lichtval steeds net weer een iets andere kleur. Het schijnt dat bij zonsondergang de kleuren het mooist zijn, maar helaas waren we niet in de gelegenheid om er toen naartoe te gaan. Daarom maar op de tweede dag hier een stop gemaakt. Gelukkig was het enigszins bewolkt, wat voor een mooie lichtfiltering zorgde.

Het volgende punt waar ik even aandacht aan wil besteden, is het 'Badwater Basin'. Deze waterpool bevindt zich op een zoutvlakte, die gevormd is na opdrogen van een meer. Door het zout is het weinige water wat nog over is ondrinkbaar voor mensen. Vandaar ook de naam 'Badwater'. Wat mij hierin vooral bevalt is het plasje water, wat totaal niet thuis lijkt te horen in deze onherbergzame woestijn. Het zorgt daarnaast voor mooie reflecties.

Death valley: Badwater basin

Aangezien we 's avonds in het park bleven overnachten, leek het mij een goed idee om eens een poging te wagen om de sterren te fotograferen. Erg leuk, maar ook erg moeilijk. Probleem is dat je rekening moet houden met de rotatie van de aarde, wat inhoudt dat je sluitertijd niet te lang mag worden omdat je anders sterrenstrepen krijgt in plaats van stipjes. Daarnaast moet je een hoge ISO-waarde gebruiken, wat echter ook weer als neveneffect heeft dat er veel ruis in de foto komt. Al met al, je moet best veel in de nabewerking doen. Maar het resultaat mag er zijn.

The milky way

3 opmerkingen:

Robert Wagter zei

Hoi Marcel,

Indrukwekkend daar. Ik vind je eerste foto bijzonder mooi. Ik vind de lichtval hier prima, een lichtgouden gloed. Kan me erg goed voorstellen dat je er erg blij mee bent. Aan de muur?

Wat betreft je sterrenfoto; op zich kan een sterrenfoto met strepen ook erg mooi zijn; dan moet je eigenlijk voor het effect bijvoorbeeld een boom in het beeld opnemen die dan, uiteraard, stil staat terwijl de sterren strepen vormen. Heb je ook geen probleem met de ISO. Voor een volgende keer.

Groeten,
Robert

Marcel Tuit zei

Het is wel een kanshebber voor aan de muur, ben er zelf ook erg blij mee :-)

Wat betreft de sterren: star trails kunnen idd mooi zijn, maar wat je zegt: er moet wel iets meer in beeld zijn. Verder was mijn doel nu eigenlijk vooral om de melkweg eens te kunnen fotograferen, want dat lukt hier in NLD niet denk ik...

Mocht iemand wel een plek in NLD of nabije omgeving weten waar het donker genoeg is, dan hoor ik het graag.

Arne Roest zei

Indrukwekkend idd.
Alle 3 zijn erg mooi.

Gr.
Arne