zaterdag 6 november 2010

Stones of the dammed


Stones of the dammed, originally uploaded by Marcel Tuit.

Vanavond maar eens aan de slag gegaan met het testen van het zogenaamde 'exposure blending'. Dit komt er kort op neer, dat je meerdere opnames neemt van een compositie met verschillende belichtingen. Vervolgens verwerk je deze foto's in photoshop tot 1 correct belichtte foto.

Dit is ook wat ik gedaan heb met deze foto. In eerste instantie had ik deze foto gemaakt om er een HDR opname van te maken. Maar om de één of andere reden was 1 foto van de reeks mislukt. Hierdoor had ik nog maar 2 foto's over: eentje met een extreem overbelichtte lucht en goed belichtte voorgrond; en 1 foto met een goed belichtte lucht en een te donkere voorgrond.

Nu heb ik deze 2 foto's in photoshop gecombinereerd door middel van layers en maskers, en heb ik als het ware de overbelichtte lucht weggegumd. Hierdoor is de belichting zowel op de voorgrond als op de achtergrond goed belicht.

In principe is het resultaat hetzelfde als bijvoorbeeld bij het gebruik van grijsverloopfiters. Alleen het probleem daarbij is dat ik bij mijn cokin setje nogal snel last krijg van een paarse kleurzweem. En dat is dus niet atijd even wenselijk. Daarom denk ik dat het toepassen van 'exposure blending' wel vaker bij mij voor zal komen.

Ik wens jullie alleen een goed weekend!

Geen opmerkingen: