zaterdag 13 november 2010

10 stops filter


Beach Kwade Hoek, originally uploaded by Marcel Tuit.

Vorige week voor mijn verjaardag van mijn vriendin een 10-stops filter gekregen. Vandaag was het weer eindelijk goed genoeg om er weer eens op uit te gaan.

Wat ik vooral gemerkt heb, is dat het filter een warme toning aan de plaat geeft en dat de kleuren intenser lijken te zijn. Erg mooi!

Nadelen zijn er helaas ook. Op mijn Tamron 11-18mm zit er redelijk veel vignettering. Dit had ik op zich wel verwacht, maar niet dat het zo veel zou zijn.

Ook het scherpstellen is even oefenen. Aangezien het filter zo donker is, werkt de autofocus niet meer als het filter op de lens zit. Wat ik dus gedaan heb, is scherpstellen zonder filter, focusknopje op manual zetten en lens erop. Vervolgens belichting goed stellen en foto maken. Dit gaat op zich redelijk, alleen in deze foto zie je dus dat het niet helemaal goed gegaan is. Wellicht toch iets te hard aan de knop gedraaid ;-)

Geen opmerkingen: