dinsdag 8 november 2011

Zonsopgang en winterkoninkjes

Anderhalve week geleden ben ik zaterdags zo'n beetje de hele dag in touw geweest met fotograferen. Ik had een 'rondje' zuid-hollands eiland & zeeland in gedachten.

Ik begon 's morgens al vroeg bij het natuurgebied Kwade Hoek bij Havenhoofd op Goeree-Overflakkee. Een erg mooi gebied als je het mij vraagt.

Ik was er al toen het nog donker was, maar de eerste tekenen van de zonsopgang lieten zich al snel zien op de horizon. Daarom ging ik met flinke stappen richting de laatste duinenrij vóór het strand, waarvan ik wist dat er een soort van valleiachtig gebiedje was met enkele mooie plasjes welke prima dienst konden doen voor mijn doel: zonsopgang fotograferen.

Ondanks dat het toch wel erg bewolkt was, had ik toch prima kans om wat mooie plaatjes te schieten; waarvan ik onderstaande de mooiste vond.








Nadat op een gegeven het blauwe uurtje voorbij was, en het gedaan was met de mooie luchten; besloot ik mijn geluk op het strand te beproeven om wat vogels te fotograferen. Dit gaf helaas geen succes, aangezien er een groot aantal loslopende honden aanwezig was die de vogels wegjoegen. Reden voor mij dus om dit mooie gebiedje dus maar achter me te laten, en door te rijden naar mijn volgende bestemming: Wissenkerke in Zeeland.

Hier wist ik een vogelhut te staan bij een klein plasje, waar ik al een keer eerder ben geweest. Toen kon ik hier erg mooie vogelplaten schieten. Dit zat er helaas niet in deze keer, ik heb alleen wat overvliegende meeuwen gezien. Ik denk dat de graafwerkzaamheden vlak buiten de hut de vogels weggejaagd hebben.

Lang blijven deed ik dus niet bij deze hut, en ik besloot door te rijden naar Westkapelle; nog verder in Zeeland.

Hier heb ik gelukkig meer geluk gehad, en was de rit gelukkig niet vergeefs. In eerste instantie hield ik mij even bezig met lange sluitertijdenfoto's van de golfbrekers. De foto's hiervan waren echter niet al te spannend, vandaar dat ik ze niet geplaatst heb.

Tijdens het maken van deze foto's, viel mij op dat er een tweetal winterkoninkjes constant op en neer aan het vliegen waren tussen een aantal paaltjes van de golfbreker. Nadat ik klaar was met de lange sluitertijdenfoto's, heb ik dus de sigma 150-500 lens op de camera gezet, en besloot mijn geluk maar te gaan beproeven met de winterkoninkjes.

Damn, wat zijn die vogels snel zeg! ik geloof dat als ze meer dan een seconde stil hebben gezeten, het veel was. Gelukkig zat er wel een redelijk patroon in de 'route' die ze over de paaltjes volgden; dus toen ik dat doorhad kon ik daar een beetje op anticiperen en gelukkig toch hele acceptabele platen kunnen schieten.








Zoals je ziet zijn de foto's genomen met nogal witte achtergronden. helaas zat het weer niet echt mee, en was het nog steeds bewolkt. Nou ja, je kan niet alles hebben zeg maar.

Dat was het dan weer, mijn inspiratie is even op. Fijne dag nog allemaal!

Uiteraard zijn de foto's klikbaar voor een grote versie!

6 opmerkingen:

Peter Duijndam zei

Marcel,

Mooi sfeerbeelden van de zonsopkomst, lekkere kleuren.
Zeer strak die winterkoningkje!

Peter

Loes Belovics zei

Hallo Marcel,
lekker zo'n hele dag op het fotopad.
De zonskopkomst met de spiegeling van de kleuren in het water is erg mooi, en dat winterkoninkje, ze zijn zo snel! knap werk dus.
Groet
Loes

gjroest zei

Leuk om te lezen!
De landschapsfoto's vind ik prachtig.

Ghita zei

Een mooie zonsopkomst, je bent niet voor niets zo vroeg op pad gegaan. Ik vind je winterkoninkje ook heel geslaagd hoor, ondanks de witte achtergrond, het vogeltje staat er mooi scherp op. Wat een leuk beestje is het he.
groetjes Ghita

Robert Wagter zei

Hoi Marcel,

Geweldig mooie foto's toch hoor van de winterkoninkjes. Ik zou het er zeker voor doen. Dat van de witte luchten is inderdaad jammer maar stoort toch niet al te veel. Zeker bij de laatste niet.

Groeten,
Robert

Joke zei

Alle foto's zijn mooi,Marcel, maar die van de zonsopkomst vind ik het mooiste. Bijna alsof het op een andere planeet is. Groetjes, Joke